Prettig verbeteren? Gebruik de CareRate app!

Surplus is een zorg- en welzijnsorganisatie in Westen Midden-Brabant waar onder andere brede zorg op maat wordt aangeboden dichtbij familie en naasten. De organisatie heeft hoge ambities en werkt continue aan kwaliteitsverbetering voor zowel cliënten als medewerkers. Sinds twee jaar gebeurt dit met – en onder begeleiding van de CareRate verbeter app. Thierry Louter is Adviseur kwaliteit en veiligheid bij Surplus en vertelt enthousiast over zijn ervaringen met het verbetertraject ‘Vertel eens’.

Verbeterpunten uit de teams zelf
Thierry: “De basis van het traject zijn de patiënt- en/of cliënt vragenlijsten die onderdeel worden van de dagelijkse praktijk en werkzaamheden. De werkelijkheidsgetrouwe en relevante feedback die organisatiebreed naar voren komt, maakt dat verbeteringen in de hele organisatie steun vinden en meteen in de praktijk gebracht worden. Feedback is zo geen verplicht rondje meer, maar je betrekt iedereen erbij en je komt tot op maat gemaakte verbeteringen die bij het team en de organisatie passen. Je werkt zo niet alleen aan strategische doelen, maar je nodigt ook uit tot interne verbeteringen. Daar profiteert iedereen van! De betrokkenheid bij medewerkers is ontzettend gestegen. Zij gaan zelf aan de slag met verbeterpunten en bedenken ook: hé, dat kunnen we ook aanvragen. Ze denken ook na over een volgende (verbeter)ronde.
Verbeterde zorg voor medewerkers, verbeterde zorg aan cliënten!

De WOW factor …. even tussen door!

Thierry: “Inmiddels hangt er een bord in de gang volledig in het teken van ‘Vertel eens…’, met allerlei wensen van cliënten erop. Intern waren we al bezig met ‘Zie Mij’ en we wilden een ander zintuig gebruiken bij dit instrument. Dat werd Vertel eens…. Zo is er een vraag gekomen over ‘complimenten en positieve feedback geven’. Voor veel medewerkers was dat een eyeopener. Het inzicht over het belang van een complimentje kwam via de feedback in ‘Vertel eens…’. Iemand vindt het ‘gewoon’ dat hij of zij altijd op tijd is, maar een compliment hierover geeft beiden een prettig gevoel!” Thierry merkt op dat het invullen van een ‘CareRate’ vragenlijst makkelijk en snel gaat. “Je kunt het even tussendoor doen, als een soort afleiding. Het is niet verplicht en dat is een groot verschil met alle wel verplichte vragenlijsten. Van totale onbetrokkenheid over het onderwerp ‘verandering’ realiseren we nu bij het volledige team een grote betrokkenheid bij dit thema. Voor onze organisatie een echte WOW-factor! Eerder lagen de CQ onderzoeken bij de management teams. Nu worden medewerkers direct betrokken bij de uitkomsten. Ze zien dat het nu anders is: informatie komt snel boven water en ze kunnen er meteen mee aan de slag.

De CareRate Applicaties: Toegankelijk, digibeet-proof met smoel

Thierry geeft aan dat het gebruikersgemak van de CareRate verbeterApp uitstekend is. Thierry: “Hierdoor snappen we ook wat we doen en kunnen we uitdragen dat positief verbeteren zo lekker werkt. De applicatie zelf werkt ook positief door het dashboard bij een 7 en hoger te laten beginnen en positieve feedback als eerste te melden, zonder dat de rest vervalt. De gimmicks en het complimentenbord met de smiley geven alles echt smoel. Het doelenbord gebruiken we nog niet veel, maar de dikke duimen zijn heel leuk . Kortom de applicatie werkt prima, zelfs de medewerkers die niet zoveel met computers hebben – de ‘digi-foobs’- vinden het leuk.

Het is goed te weten dat het kan, want ik weet ook dat teams die hun eigen verbeterpunten kunnen oplossen het beste in hun vel zitten.
Tevredenheid troef over CareRate!
Thierry: “Ik ben heel tevreden. Vooral omdat jullie ook meedenken bij tussentijdse, nieuwe vragen en die meteen inbouwen in de applicatie. Dat was reuze handig omdat onze medewerkers de applicatie al snapten en dus ook gemakkelijk de PREM in de applicatie konden gebruiken. Dat was heel fijn. Of de evaluaties n.a.v. een stroomstoring, een brandoefening, na vergaderingen en bijeenkomsten. Wat heb je ervan gevonden? Wat kunnen we volgende keer beter doen? Het maakt niet uit wat, het wordt herkenbaar. We zouden ook op thema kunnen onderzoeken: medicatie of veiligheid bijvoorbeeld. Dan ga je daar vandaan op verschillende locaties kijken. Het is goed te weten dat het kan, want ik weet ook dat teams die hun eigen verbeterpunten kunnen oplossen het beste in hun vel zitten.

Thierry geeft tot slot aan dat mensen meer over het verbetertraject praten en zeer betrokken zijn. “We gaan een ‘buzz’ kalender maken met verhaaltjes, de mooiste complimenten, maar ook om terug te kijken naar wat goed ging en waar we trots op mogen zijn! We zijn in de volgende groeifase en gaan nu naar de adoptiefase waarbij teamleden zelf aan de slag gaan met te verbeteren zaken. Het materiaal is er, de kennis is er, de informatie is er, nu gaan we zorgen dat iedereen het plan gaat adopteren. Het is een groot voordeel van dit traject dat je het zelf kunt organiseren. Dat is echt heel fijn!

Download deze case study als pdf

Download onze brochure

Plan een advies gesprek in

Verstuur dit formulier en we nemen snel contact op om deelname aan ons pilot programma te bespreken.